NB: Denne artikel er meget gammel og ikke særlig aktuel. Læs denne side hvis du vil vide lidt om SEO og WordPress
Denne artikel er for SEO-nørder, så er du advaret.
Google beskriver i sine webmaster guidelines “Don’t create multiple pages, subdomains, or domains with substantially duplicate content.” Hos folk med WordPress-weblogs har dette givet grund til eftertanke. Faktisk findes der på de fleste blogs en masse sider med det samme indhold men med forskellig URL’er. Dette er specielt tilfældet hvis man har gjort URL’erne søgemaskinevenlige (som beskrevet i en tidligere artikel). Når man laver disse URL’er på sine permalinks, så laver man i virkeligheden en dobbelt side til alle sider på ens blog. Uden søgemaskinevenlige URL’er havde mit første indlæg (hvis URL er
https://ordpress.dk/velkommen-til-ordpress-dk-3.htm) set sådan ud: https://ordpress.dk/?p=3. Faktisk er den oprindelige URL der stadig.
Man kan diskutere om det er et problem, og det bliver det også (læg mærke til at selveste Matt Cutts og Adam Lasnik fra Google blander sig i kommentarerne). Men hvis man gerne vil gøre det så godt for Google som muligt, så findes der også plugins til dette. Disse laver automatisk en såkaldt 301-redirect, der skulle være søgemaskinevenlig, fra alle de gamle og grimme URL’er til de nye, sådan at der for søgemaskinerne kun findes en URL per side.
Pluginet Permanent Redirect så godt ud, men desværre fik det min side til at gå ned (troede det var serveren, men det var i virkeligheden pluginnet). Derfor installerede jeg WordPress Canonical Plugin og det fungerer fint. Du kan prøve ved at gå ind på ordpress.dk/?p=3 UPDATE: Desværre fungere dette plugin ikke med URL’er der indeholder danske bogstaver, så jeg må lede efter et andet.
Nu vi er i den pernittengrynede SEO-afdeling, så installerede jeg pluginnet WordPress no-www som 301-redirecter fra www.ordpress.dk til ordpress.dk. På den måde kan man undgå at have duplicate content og Googles PageRank kan blive samlet på URL’en ordpress.dk. Jeg ved ikke om det har effekt, men dette er ikke det samme som at samle domænet på en af valgmulighederne med en DNS-redirect, da denne ikke er søgemaskinevenlig som 301’eren. (i parentes er der en sjov menighed omkring no-www)
(tak til Mikkel for link)
Lige en lille tilføjelse til det sidste med no-www. Så mener jeg at der er en funktion på google webmaster central hvos man kan vælge hvilken en man vil have google til at vise i søge resultaterne. Det er ikke noget der hjælper seo mæssigt, men det kan måske hjælpe i noget branding.
Hej Thomas
Ser først din kommentar nu, da Akismet havde fanget den som spam. Du må have et dårligt rygte derude;-)
Uden at være helt sikker, så skulle man da mene at en 301-redirect ender med det samme resultat fordi Google ikke kan læse andet. Og at man burde da så være sikker på link-kærligheden gelejdes den rigtige vej.
Lidt sent svar her, men jeg mente nu funktionen i webmaster central. Den viser alle dine sider bare som med eller uden www i SERPS’ne
Hej jeg er også løbet ind i danske sprogproblemer – muligvis.
Lad os tage et eksempel fra mit nye projekt, salgs.dk
Når jeg går ind på forsiden, så hedder linket til mødebooking salgs.dk/mødebooking/
Google læser linket anderledes: http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLL,GGLL:2007-50,GGLL:en&q=site%3asalgs.dk
De skriver salgs.dk/mødebooking/ men ved klik på linket, kommer jeg i EI ind på adressen, salgs.dk/m%C3%B8debooking/
Så er det man bliver urolig for duplicate content issues, ikke?
Hvis jeg går ind på salgs.dk i Firefox er der mouse over på linket til mødebooking hvor linket står med ø, men klikker jeg på linket står denne adresselinie i Firefox: salgs.dk/m%C3%B8debooking/
Er det mon i virkeligheden den præcis samme adresse med Ø og med %C3%B8 ? Eller snakker vi om et reelt problem her, som jeg skal have fundet en løsning på?
Hilsen Anders
Nå ja og slug står som m%c3%b8debooking
Hej Anders
Jeg tror ikke der er nogen problemer med duplicate content i dit tilfælde. Det er snarere bare måden de forskellige browserer viser URL’en for danske bogstaver. Der kan ikke benyttes danske bogstaver i URL’en, så bruger WordPress disse mærkelige symboler til at lave danske bogstaver. At URL’en så ser forskellig ud i Firefox og Explorer tror jeg ikke er noget problem. Og Google har til syneladende ikke noget problem med WordPress’ måde at lave danske bogstaver. Der er dog folk der konsekvent laver symbolerne om til oe, ae og aa.
Hej Knut og tak for hurtigt og fint svar!
Ja, jeg har set at folk ændrer disse mærkelige symboler, men jeg tror altså ikke det er smart, da man kan se at google forstår (highlighter) et “wordpress-ø” mens de forskellige omskrivninger, som folk bruger (oe, aa, ae) aldrig bliver highlightet i google selvom man søger efter noget med æ,ø,å i.
Hvad tror du om den sag?