SEO med WordPress (Søgemaskineoptimering)

Søgemaskineoptimering - SEO - for WordPress (dansk guide)

Bliver din hjemmeside fundet når potentielle kunder googler? Det er i bund og grund hvad SEO eller søgemaskineoptimering drejer sig om. At få kunder fra google ved at optimere sin hjemmeside. SEO er også vigtig på din WordPress hjemmeside.

Dette er en meget kort gennemgang af hvilke SEO-tiltag man kan lave på sin WordPress-hjemmeside. SEO er en stor disciplin og hvis du vil mere i dybden må du enten læse dig til det på nettet eller også kan du hyre mig til at hjælpe dig. Kontakt mig her.

Grundlæggende teknisk SEO med WordPress

Nogle korte råd til din WordPress-hjemmeside:

  • Installér og aktivér plugin’et Yoast SEO. Gå ind i Plugin-sektionen, søg efter det, installér og aktivér det. Det er gratis og det bedste SEO-plugin der findes.
  • Lav læselige URL’er: Gå til “Indstillinger” og “Permanente Links” og vælg “Navn på indlæg”.
  • Beslut dig for enten helt konsekvent at bruge dit domæne med eller uden “www”. Angiv det du beslutter dig for i “Indstillinger” og “Generelt”.
  • Tilmeld dit website til Google Analytics og Googles Search Console for at følge med i hvilke sider der får besøg fra Google og hvilke søgeord der bruges. Statcounter kan også anbefales hvis man vil se besøg i realtime. Der findes plugins til at sætte trackingkode på dit site for både Analytics og Statcounter og bekræftelseskoden for Search Console kan sættes ind i plugin’et Yoast SEO.
  • Husk at være varsom med at ændre links på dit website da du derfor mister organisk trafik fra Google. Hvis det er nødvendigt, så lav redirects. Brug plugin’et “Redirection”.

Brug søgeordene som kunderne googler med for at blive fundet i Google

  • Hvis dine potentielle kunder googler med nogle søgeord som du ikke bruger på dit website, så har du et problem. For så har Google meget svært ved at vide, at dit webside er relevant for den søgning. Derfor er kunsten, at bruge de ord på din hjemmeside som dine fremtidige kunder bruger i Google.
  • Når man har brainstomet på hvilke ord der er relevante (der findes utallige tools til dette) så giver det mening at beslutte sig for hvilke sider på din hjemmeside der skal findes for de forskellige søgninger. Ofte er det en god idé at lave en seperat side for hvert søgeord.
  • Når man ved hvilke sider der skal passe til hvilke søgeord, så skal der skabes indhold på dem. Det vigtigste er, at søgeordet bruges i sidens titel (page title i HTLM – hvis du ikke gør noget aktivt er den det samme som overskriften), derefter i overskriften og endelig i brødteksten og i forbindelse med billeder, og underoverskrifter.
  • Det ikke så nemt at forudse hvilke søgeord man først kommer til at ranke på. Så jo mere indhold man skaber, desto større er chancen for at man kommer til at ranke på noget og få trafik fra Google.
  • For at finde ud af hvad der virker kan man i statistikken (Google Analytics eller Statcounter) se hvilke sider besøgende fra Google lander på. Og i Google Search Console kan man se præcis hvilke søgninger der giver besøg. Hvis ikke resultatet er tilfredstillende må man optimere ved at forbedre indholdet og ved at linkbuilde – mere om det lige nedenfor.

Klar dig i konkurrencen med andre i søgemaskinerne: Få links til dit website

Rigtig mange faktorer betyder noget for at komme øverst i søgeresultaterne. Præcis hvad er Googles forretningshemmelig, men meget kort sagt, så vil Google vise de websites øverst der giver brugerne den bedste oplevelse i forhold til hvad de har søgt. Og fordi der kan tjenes mange penge på gode placeringer i Google, så er der mange der forsøger at snyde sig til gode placeringer. Dette prøver Google så konstant at forhindre. En af måderne er ved, at belønne websites som mange andre websites linker til. Google betragter derfor links som en slags anbefaling. Og for at det ikke skal være nemt at misbruge, så tæller et link fra f.eks. Politiken meget mere end et link fra din mosters blog. Meget kort fortalt skal du:

  • Helst lave så godt indhold, at f.eks. Politiken.dk simpelthen ikke kan lade være med at linke til dig fordi indholdet er så godt.
  • Linke internt på dit website så Google gennem disse links kan se hvad siderne handler om og hvilke sider der er vigtige.
  • Hvis du kan hjælpe til med at få links fra andre sites kan det have god effekt på dine placerimger. Men vær opmærksom på, at Google forsøger at straffe det med forringede placeringer hvis man køber sig til links.

Har du brug for lidt hjælp med SEO på dit WordPress website?

Så er du velkommen til at kontakte mig. Så kan jeg give dig et tilbud på noget rådgivning og evt. SEO-arbejde. Da jeg er freelancer er min pris er yderst fordelagtig i forhold til normale search-bureauer og -konsulenter.

Kontakt mig på mobil 30 30 21 30 eller e-mail: knutnaegele (snabela) gmail.com

Du kan også udfylde min kontaktformular her